Setelah berpindah jarak rumah dengan pembekal minyak underground jadi semakin jauh dan saya mengambil keputusan untuk bertukar ke jenama minyak lain. Tinjauan ke beberapa kedai spareparts menyebakan saya menjadi risau untuk membeli minyak enjin yang dijual. Sebagai contoh minyak enjin jenama Perodua boleh diperolehi dalam pelbagai variasi harga. Packaging yang teruk menyebabkan saya merasa tidak yakin. Kemungkinan minyak tersebut adalah minyak yang tidak original or re-filtered adalah agak tinggi.
Minyak original Perodua yang diperolehi di pusat servis Perodua nampak lebih menyakinkan. Turut terdapat printed tarikh dibotolkan dan tarikh luput.
Minyak yang disyorkan oleh Perodua sebenarnya adalah minyak daripada jenama Petronas. Hanya dibotolkan semula dan menjadi minyak rasmi Perodua. Turut dinyatakan minyak ini telah DIUJI DAN DIIKTIRAF OLEH PERODUA & DAIHATSU MOTOR CORPORATION JEPUN.
So, saya decide untuk membeli minyak Petronas dan pembelian dibuat di stesen minyak Petronas. Minyak Petronas agak sukar diperolehi di kedai spareparts berkemungkinan untuk menjaga kualiti minyak tersebut. Tahap originality adalah lebih terjamin sekiranya pembelian produk dibuat di stesen minyak Petronas.
Dan hasilnya saya rasa enjin agak smooth dan sesuai dengan spesifikasi K3VE. Kemungkinan selepas ini saya akan cuba guna Petronas Gold Fully Synthetic yang harganya mencecah RM200. Kebanyakan rakan di Facebook yang menggunakan K3VET atau K3VE+T guna minyak enjin racing yang harganya lebih mahal. Minyak Petronas semi sintetik yang saya guna sekarang adalah minyak enjin paling mahal saya pernah beli iaitu RM112 hehehehe.....berdasarkan pengalaman saya....enjin turbocharged lebih sesuai menggunakan minyak yang berkualiti.....hepi booooooooooosting rakan-rakan
terima kasih bro utk info ini..
ReplyDeleteTerima kasih kembali sebab bace artikel. Info terbaru kedai spare part yang sign agreement dengan pengedar asli minyak petronas pon ade jual....harga -rm20. yang penting pastikan ori hehehe
ReplyDeleteKlu 1.3 storia mana yg sesuai minyak enjin..
DeleteKami menjemput individu yang berminat untuk menjadi pengedar tunggal kawasan Engine Treatment Booster syarikat RED QUATTRO.
ReplyDeleteproduk kami adalah 'oil dan lubrication management system' boleh mengurangkan geseran piston sekaligus menjimatkan penggunaan bahanapi dan menjimatkan penyelenggaran kereta anda.
kepada yang berminat kami menjemput anda membawa sendiri minyak pelincir yg selalu anda gunakan dalam sesi ujian untuk jawapannya.
PM untuk temujanji juga penerangan tentang pulangan bisnes hampir 100%.
berminat sms/call/whatsapp >> 017 4816282
saksikan live demo untuk keberkesanan produk kami.
copy paste link >>> http://goo.gl/m0evWU
copy paste link >>> http://goo.gl/m0evWU
Tuan boleh bagi saya sample untuk dicuba dan akan dimuatkan dalam ruangan review. Tq
ReplyDeletesalam, kalau saya guna minyak enjin yang dikumpul dari baki servis2 saya yang sebelum ini sesuai tak? terima kasih.
ReplyDeleteTERIMA KASIH KERANA SUDI SINGGAH KE BLOG INI. JIKA TUAN ADA MEMBACA PADA BOTOL MINYAK, TERDAPAT TARIKH MINYAK DIKELUARKAN & JUGA TARIKH MINYAK TERSEBUT MUNGKIN TIDAK SESUAI LAGI DIGUNAKAN. SEKIRANYA BAKI MINYAK TERSEBUT MASIH ELOK IANYA MUNGKIN BOLEH DICAMPUR & DIGUNAKAN. SAYA JUGA MENGGUNAKAN KAEDAH YANG SAMA TETAPI MENGGUNAKAN JENIS & GRED MINYAK YANG SAMA.
ReplyDeleteAssalamualaikum Tuan/Puan.
ReplyDeletesaya ingin bertanya, saya pengguna Myvi standard 1.3.
boleh saya tahu perbezaan semi sintetik dan fully sintetik?
memandangkan saya pemandu wanita, 3 tahun memandu,
lebih elok gunakan kan semi atau fully?
boleh disini sudi memberi penerangan?
terima kasih.
Narin shah.
Myvi ada lagi?
DeleteKEBANYAKAN ENJIN MODEL BARU SESUAI MENGGUNAKAN MINYAK JENIS FULLY SINTETIK. MINYAK FULLY SINTETIK ADALAH LEBIH BAIK DAN DIKATAKAN OLEH KEBANYAKAN PENGELUAR MINYAK ENJIN DAPAT MENJIMATKAN PENGGUNAAN PETROL KERANA ENJIN BERJALAN LEBIH LANCAR DAN MENINGKATKAN JANGKA HAYAR SESEBUAH ENJIN. NAMUN SEKIRANYA ENJIN SUDAH BERUSIA ATAU ENJIN LAMA PENGGUNAAN MINYAK ENJIN JENIS FULLY SINTETIK ADALAH KURANG DIGALAKKAN KERANA MINYAK JENIS FULLY INI KEBIASAANYA LEBIH NIPIS DAN TIDAK SESUAI UNTUK ENJIN LAMA YANG KADAR GESERANNYA LEBIH TINGGI DARIPADA ENJIN BARU.
ReplyDeleteSalam. Trimas atas info berguna juga perkongsian dn pencerahan.. Sy nk tanya, Apa service yg wajib dibuat untuk kereta second yang baru dibeli... Sy bercadang nk beli MyVi 1.3 EZ (A)'05.. ape minyak hitam yg sesuai.. adakah ginuine produa semi atau ada alternatif lain. Harap sudi berkongsi. tqvm
Deletehoyeargghhh
ReplyDeletehoyeargghhh
ReplyDeletebrand perodua engine oil ke? macam tidak pernah tengok...
ReplyDeleteapa beza tentang shell dan petronas, walaupun perodua guna petronas...
rupakan minyak engin perodua ni dibuatkan oleh petronas, hahaha, tapi aku biasanya guna shell, suka guna shell minyak engin, kereta myvi lama aku sudah guna shell helix high mileage, jarang ada leaking minyak
Deletekereta lama ke guna high mileage dah? biasa high mileage ni sesuai utk proton kot... perodua baru lai ni... shell bukan kata x bagus hanya harga ni mahal sedikit compare lain sama minyak engin shj...
Delete@adam sree Helix high mileage tu bukan untuk proton sahaja, Kalau kereta yang lama dan masih kena travel dengan perjalanan yang panjang, high mileage tu sesuai guna untuk kereta yang dalam situasi ini
Deletemungkin banyak orang rasa high mileage ni bagi kereta murah sebab harga dia murah sikit banding dengan produk lain, tapi fungsi dia bukan cuma fokus kepada kereta murah tapi kereta yang perlu jalan dengan mileage sepanjang 100,000km. Jadi kereta saya suka pakai minyak kereta ni...
Deleteaku pun xtau gune brand yg mane ni..pi workshop, aku bagitau nak bagus punya je..
Delete@Syasa: klau nak baik boleh cuba shell high mileage tu baik utk kerata mana2, terutama yg kerata lama2 lagi best...
Deletesebab minyak hitam ni sesuai utk lepas 100k km bagi enjin tahan panas supaya pergi outstation pun x ada masalah...
@ Karimah: mmg baik utk 100k km tapi biasa kereta dah jalan begitu lama pun masalah byk kan... bukan semua kereta blh tahan lepas 100k km... tapi kalau tiap2 kali tepat masa tukar munyak hitam mungkin ok kot...
Delete@Adam Sree, bukan sahaja tepat masa tukar minyak engin, yang lain punya part pun kena jaga elok2, macam tu kereta baru boleh tahan lama
Delete@Iswan: kalau nak jimat dan tahan lama jika sudah beli shell minyak ambil bukti tu pergi shell website blh jadi member dia... ada 12 tahun warranti selama2 nya...
Delete@Adam Sree
Deleteblum sampai 100000km lagi, kete ni dah 6 thn, masih okey la, xde masalah
@Farina Ina
Deletesmua org pun blh dpt ke? 12 thn warranty ni
10 tahun warranty saja la, you salah bagi info
Delete@Syasa, belum sampai lagi ke walaupun sudah 6 tahun? you guna shell minyak engin juga? aku sudah guna shell high mileage berapa lama dah, engin aku memang tidak bising sangat walaupun kereta lama, lebih bagus dari dulu semasa aku guna jenama lain minyak engin
Deletewah, banyaknya comment, aku pun pening dengan jenis banyak shell minyak engin, tapi dapat tengok lebih orang guna shell, petronas punya minyak engin jarang orang guna ke?
Delete@Karimah, ye, high mileage memang untuk kereta yang lebih 100,000KM, sebab high mileage ini ada flexi molecule technology motor oil, tapi technology2 ini kita susah tahu dan rasa, hahaha
ReplyDeletebanyaknya jenis minyak engin, aku tengok ko jelas pun pening, cincai guna boleh la
Deleteyea, bukan tipu punya technology itu, walaupun kadang2 kita susah nak rasa, tapi engin kita dapat rasa, lebih tahan lama jika ko berbeza dengan kereta lain yang tak jaga elok2... aku pun guna high mileage di kereta saga lama saya
DeleteSya pengguna myvi,nk tau sdikit sbnyak ilmu kalau diberi..sya beli jenama motolube fully shyntetik..bgi myvi sya yg dh 100,000km ..elok kah gitu ..kereta beli schnd baru.
ReplyDeleteSaya suggest Petronas syntium 800 10W40..myvi saya 2012 smpai 2019 milage 255000km still sedap pkai..dh 6thun pkai Petronas syntium 800..ok bye
ReplyDeletekalau pakai yg jenis ni, berapa ye milage utk next servis..5k or 10k
Delete8k
Delete